1 november – Asteroid 9719 Yakage ockulterar HIP36393

En ockultation är en förmörkelse från en himlakropp av en annan.

Asteroid 9719 är en asteroid på 13 km som 18 februari 1977 upptäcktes av två japaner, H. Kosai och K. Furukawa. Det båda upptäckte asteroiden från Kiso-observatoriet som ligget på Mt Ontake i Japan. Observatoriet byggdes ursprungligen för att studera extragalaktiska objekt, d.v.s. objekt utanför vår egen galax. Observatoriet drivs idag av Tokyo Universitet, Vetenskapliga Fakulteten, avdelningen för Astronomi.

Den 1 november passerar asteroiden framför en stjärna av magnituden 5,1. D.v.s. en ganska svag stjärna men väl synlig för blotta ögat om du har normalsyn, men den kräver en hyfsat mörk himmel. Under passagen kommer asteroiden att skymma bort ljuset från stjärnan med det romantiska namnet HIP36393. Stjärnan ligger i huvudänden av stjärnbilden tvillingarna, se nedan.

2017-11-01_01
Bilden ovan visar stjärnhimlen i sydost, morgonen
den 1 nov. kl. 03.35. Tack till det utsökta programmet
Stellarium.

2017-11-01_03 2017-11-01_02
Dessa båda bilder visar en inzoomad vy av området där HIP36393 ligger.

Ockultationen inträffar tidigt på morgonen den 1 november, kl. 03.35 lokal tid och går att se längs ett långt band från England, över södra Sverige bort mot Ryssland. Du måste vara beredd, för förloppet tar endast 1,7 sekunder.

1101_9719_58100_MapE
Kartan kommer från den förträffliga sidan Asteroid Occultation.

Observera att du bör dubbelkolla tiderna en gång extra för säkerhets skull. Jag kan ha räknat fel. Det har hänt förut. :-)