Stepen Hawking, en av vår tids största astrofysiker har avlidit!

En av vår tids stora fysiker, Stephen Hawking har avlidit. Stephen Hawking är i vår tid kanske lika välkänd i folkmun som Einstein.

Med anledning av detta kontaktade P4 Skaraborg mig för en kort intervju kring Hawking och inte minst kring svarta hål. Lyssna gärna nedan!

Klicka på: [Lyssna från 162 min].

Stephen Hawking var en av de som lyckades få fram sin forskning till oss vanliga dödliga. Detta trots att han sysslat med något så svårt som svarta hål och vårt universums begynnelse.

1024px-Physicist_Stephen_Hawking_in_Zero_Gravity_NASA
Stephen Hawking under en flygtur i Womit-comet,
En ombyggd Boing 747 för att träna astronauter
i tyngdlöshet. Foto: Jim Campbell/Aero-News Network

Genomslaget kom med den fantastiska boken “Kosmos – en kort historik”. En bok som nästan helt utan ekvationer beskriver kosmologins historia. En bok som “the Guardian” beskriver som världens “mest olästa bok”. Men du! Har du den i bokhyllan så läs den! Och, verkar den lite avancerad så hör av dig så kan vi kanske köra någon grundkurs i astronomi i Skara. Det var två år sedan sist.

Stephen Hawking var en forskare som inte lät sig hunsas oavsett om hans åsikter skilde sig från omgivningen. Lysande fysiker som han var förlorade han ändå några viktiga vad.

Han lär ha förlorat ett vad till den amerikanske fysikern Kip Thorn som han fick ge ett års prenumeration på en mindre ansedd tidskrift för att Hawking 1975 ansåg att radiokällan Sygnus X i stjärnbilden Svanen inte kunde vara ett svart hål. Vilket han fick äta upp 1990.

År 1997 gick Hawking och Thorn ihop sig mot John Perskill om det faktum att information som inträder i ett svart hål aldrig går att få ut igen. Det slutade i att Hawking och Thorn fick anse sig besegrade 2004 då de så snällt fick gå och köpa en encyklopedi till John Perskill som matematiskt bevisat att informationen borde ligga kvar i “händelsehorisonten” och i teorin skulle kunna plockas ut (om du har tillgång till tillräckligt mycket energi).

Lite kul i sammanhanget är Hawkings kommentar till sina elever efter han accepterande av förlusten. Han lär ha sagt: “Jag kommer ut! Jag vill idag erkänna för er…  att det kan ligga något i det faktum att information som kommer in i ett svart hål inte går förlorad.”

År 2012 satte han mot 100 dollar mot Gordon Kane. Hawking hävdade nu att Higgs-partikeln aldrig kommer hittas. Nu har nog alla hört talas om dess existens sedan den detekterades nere i CERN och Nobellpriset utdelats till dess upptäckare.

Samtidigt skall vi minnas honom som en jordnära astrofysiker. Som han själv uttryckt det:
“Detta vore inte mycket till universum
om det inte vore för våra nära och kära!”

Hans beräkningar om hur kvantmekanikens processer utarmar det svarta hålet om än oerhört långsamt på dess innehåll. Ett fenomen som numera kallas Hawking Strålning. Huruvida han var först med upptäckten är inte helt klargjort, men han hade ett finger med i spelet i alla fall.

Hans många teoretiska beräkningar ligger på en nivå som i alla fall inte jag begriper, men som sagt han fick ut vetenskapen och kosmologin till mångas vardagsrum!

Låt oss till sist fundera på några av de frågor han drev med både glöd och energi de sista 10 åren av sitt liv: Skall människan ha en framtid måste vi resa ut bland stjärnorna, men framför allt måste vi för allt i världen se till att motverka Artificiell Intelligens och automatiserade vapen. Om vi inte gör det kommer mänskligheten inte att ha någon framtid.