Planeter med stora föräldrar

Har du någonsin drömt dig bort till den mytomspunna planeten Tatooine, från Star Wars, med sina fantastiska dubbla solnedgångar. Nåja… vi är inte riktigt där, men ännu en planet kring en dubbelstjärna är funnen. Denna gång runt det massivaste paret hittills.

File:Eso2118c.jpg
En konstnärs intryck av planetsystemet med planeten b Centauri b i förgrunden och dubbelstjärnesystemet i fjärran. Inte så likt Tatooine som kunde önskas, men ändå. Källa Wikipedia, ESO/L. Calçada.

Detta är det hetaste och massivaste stjärnsystemet hittills som vi funnit planeter kring. Planeten I fråga ligger på en bana c:a 100 gånger så avlägset som planeten Jupiter från Solen, rapporterar European Southern Observatory på sin sida.

“Att hitta en planet kring B Centauri var väldigt spännande,” berättar Markus Janson, “eftersom det helt ändrar vår syn på massiva stjärnor som planetvärdar.” Markus Janson är forskare på Stockholms Universitet och huvudförfattare till studien som publiserats I Nature, online.

Det har antagits tidigare att den höga temperaturen från denna typ av stjärnor snabbt borde hetta upp och utarma gasen från vilken den bildats och således inte borde ha möjligheten att bilda planeter, vilket uppenbarligen är fel. Det är I stället en extrem miljö där allt är större och mer extremt. Stjärnan är större, planeten är större och avstånden är större… berättar Gayathri Viswanath, doktorand på Stockholms Universitet. Planeten är dessutom c:a 10 gånger så massiv som Jupiter. Den extremt stora omloppsbanan kan vara nyckeln till planetens överlevnad i systemet.

Denna upptäckt har gjorts möjlig tack vare Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet Research instrument. SPHERE som monterats på ESOs VLT (Very Large Telescope) i Chile. SPHERE har tidigare lyckats ta bilder på flera planeter runt andra stjärnor. Bl.a. den första bilden någonsin på två planeter kring en annan stjärna.

Det visar sig dock efter forskargruppens sökande I gamla arkiv att de inte var först att fotografera planeten, utan 20 år gamla foton tagna med ESOs 3,6m-teleskop har dokumenterat den. Även om forskarna bakom dessa bilder inte identifierade ljuspunkten som en planet.

Janson konstaterar att det är ett mysterium hur denna planet kunnat bildas och att observationer med ELT (Extremely Large Telescope, som just nu byggs) kanske kan bidra till ledtrådar kring dess existens.

Du kan läsa mer på arxiv.org.